Tips Pemakanan Untuk Menghilangkan Jerawat

Wednesday 12 June 2013

Asssalamualaikum.
semua tau bahawa jerawat adalah salah satu benda yang paling dibenci golongan wanita. hehe. jerawat boleh tumbuh dari beberapa sebab tertentu. tap kali nie kita tak nak cerita pasal sebab. kita nak cerita pasal tips pemakanan untuk menghilangkan jerawat secara semula jadi. yuuupp. secara semula jadi. di samping kita nak hilangkan jerawat boleh juga kita berdiet secara sihat kannn. semua dari cara pemakanan kita je. muahaha. pasnie nak control sikit makanan yang akan masuk dalam perut nie. jerawat dah naik -..-



Empat pemakanan tersebut adalah:

1. Kurangkan pengambilan gula
Bagi anda yang suka makanan manis, cuba kurangkan. Walau pun tiada kajian terperinci mengenai gula penyebab jerawat tetapi ramai doktor menyatakan pengambilan gula dalam kuantiti yang banyak boleh menyebabkan jerawat semakin teruk. Contoh makanan yang mempunyai gula berlebihan adalah coklat, kek dan minuman ringan.

2. Minyak ikan membantu jerawat sembuh
Ikan bukan sahaja baik untuk kesihatan di dalam badan. Ikan juga mengandungi omega 3 di mana ia memberikan kebaikan kepada kulit anda dan mencegah pembentukkan jerawat. Lebih elok anda memilih ikan yang dimasak sup daripada bergoreng.

3. Vitamin untuk mencegah jerawat
Vitamin penting untuk mencegah dan merawat jerawat. Antara vitamin yang paling penting untuk kulit adalah Vitamin A, E dan B5. Contoh terbaik makanan yang mengandungi vitamin tersebut adalah buah-buahan seperti betik, pisang dan apple.

4. Pengambilan “Zink” untuk merawat jerawat.
Makan telur, bijiran dan cendawan untuk merawat jerawat kerana ia adalah sumber utama zink. Zink adalah sejenis mineral yang dapat memberi kekuatan kepada imunisai di dalam badan anda untuk merawat pelbagai penyakit temasuklah jerawat.

sumber terbaek


kannn? dah baca semua? so. kalau korang berjerawat dah sekarang. jom la amalkan cara pemakanan nie untuk menghilangkan jerawat. inshaALLAH berkat usaha dan doa hilang la jerawat korang tu nanti. :)

ilal liqa'
jazakallahukhair. :)

12 comments

  1. thanks for sharing dear... useful pada mereka2 yang memerlukan...he he he..nasib kebarangkalian dapat jerawat tu kurang....

    ReplyDelete
  2. tq for sharing..:) kte xtau plak pasal pngambilan gula tu...

    ReplyDelete
  3. x ly mkn mende yg berminyak.. comfirm jerawat naek..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. terima kasih berkongsi ilmu. pasni kena jaga pemakanan. hihi :)

    ReplyDelete
  5. huhuu .susahnya nak ikut pantang larang . CekNad selalu main bedal je nak makan apa . asal kenyang , sebab tu muka penuh jerawat :(

    ReplyDelete
  6. anti-jerawat >_< . hehe. kna makan ikan manyak2 lepas ni. huhuuu~

    ReplyDelete
  7. salam.
    Perkongsian yang sangat menarik admin. Menurut kajian dan respon dari pengguna vitamin E, mereka mengatakan bekas parut jerawat serta parut luka hilang dan meninggalkan kulit yang bersih dan cantik selepas mengambil vita E secara oral dan menjadikannya sebagai masker. Ada yang mengambilnya secara konsisten, untuk 3-4 bulan, bukan sahaja parut hilang, malahan jerawat pun dah tak timbul lagi.

    ReplyDelete
  8. Terimakasih atas informasinya karena saya lagi cari informasin tentang cara menghilangkan jerawat secara alami
    .

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!