Mengingati Mati

Sunday 1 December 2013

Assalamualaikum
semenjak dua menjak nie, aku taktau pulak nak post pasal apa. so aku bagi tajuk mengingati mati. kat facebook, blog dan twitter, aku sentiasa selitkan perkataan DEATH, DIE, iaitu MATI. setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. so sedikit sebanyak aku memang selalu mengingati mati. bila fikirkan pasal hal nie, mesti aku pun akan terfikir "aku banyak dosa, akan mati dalam dosakah aku?"

kekadang ada jugak aku menangis malam2 masa baring2 nak masuk tido*masa untuk muhasabah diri*. aku menangis sebab macam mana kalau aku mati dalam keadaan hina. macam mana mak bapak aku? akan matikah aku tanpa sempat balas semua jasa mak bapak aku? bila aku terfikir semua nie. memang aku rasa kerdil sangat. ALLAH maha besar. Dialah yang menghidupkan kita di dunia dan Dialah juga yang akan mematikan kita.

mengingati mati juga mengingatkan kita dunia nie hanya persinggahan sementara. walau betapa hebatnya kita dunia tapi darjat kita di sisi Allah tetap sama. yang membezakan kita adalah amalan masing2. terfikir tentang amalan, apa lah saja amalan yang aku buat, memang terasa diri nie hina sangat. cemburu sangat dengan orang yang kuat iman. moga Allah tabahkan hati aku dalam menempuh hidup.

aku nak sangat balas jasa mak bapak aku. harap takkan lupa jasa mereka.
mereka membesarkan aku dalam keadaan yang selesa.
insyaallah akan ku balas jugak jasa mereka suatu hari nanti.
doakan aku ya. :)


perjalanan kita mungkin masih jauh dan mungkin tidak sebab mati itu tidak berbau. :)

sampai sini saja entri aku kali nie. 
syukran sudi baca. teringat lak ngan entri SINI :)

ilal liqa'


4 comments

  1. Oh good, I just learned about how it is required for us to Muhasabah Diri. Death won't wait for us, it happens to anyone despite of their ages. The problem is, is our good deeds are really balanced to cover up our sins? Look at us today and think back what if we are going to die so soon?! T_T

    ReplyDelete
  2. yeahh sometime aisyah macam tu jugak. before tido , nangis pikir pasal "death" . Rasulullah pernah bersabda "orang yang paling bijak ialah orang yang sentiasa mngingati mati "Semoga Allah kurniakan hidayah kepada kita semua .

    ReplyDelete
  3. bkn awak sorang je dear, amal pun... kdg2 duduk sorang-sorang pun akan pikir benda tu tiba2.. amal singgah sini :)

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah. manusia yg bijak, dia yg sering mengingati mati. moga adik jd anak yg solehah bg mak ayah adik. InsyaAllah. Aamiin ;)

    ReplyDelete

drop a comment~
arigatouuu!